in

Moeder van ‘verloren’ Niobe (13): ‘Later hoorde ik dat ze op een viaduct heeft gestaan’

De basisscholen zijn weer open, maar de middelbare scholen niet. Met soms schrijnende gevolgen voor leerlingen. Gymnasiaste Niobe (13) raakte steeds verder in de put.

Ze zat moederziel alleen thuis, haar moeder maakte lange dagen als vrachtwagenchauffeur. Digitaal kon ze niet meekomen. ,,Ik ging stuk van binnen.’’

Maandagochtend 14 december. Terwijl de tweedeklassers het lokaal binnenkomen, ziet iemand op zijn telefoon het nieuws. ,,De scholen gaan weer dicht!”, roept hij.

Er ontstaat een hoop tumult. Eén meisje barst in huilen uit en zakt in elkaar op de grond. Ze kan alleen maar snikken.

,,Ik ging stuk van binnen”, vertelt het meisje bijna twee maanden later. ,,Nee! Dit niet nog een keer, dacht ik.’’

Niobe (om privacyredenen niet haar echte naam) zat tijdens de eerste lockdown in de brugklas van een gymnasium in Zuid-Holland.

Op school ging alles goed. ,,Ik stond een 8 gemiddeld. Eerst vond ik het best leuk, die coronavakantie.

Maar hoe langer het duurde, hoe slechter het ging. M’n concentratie kakte in, ik ging slecht slapen, slecht eten. Ik voelde me ontzettend alleen.’’

Geen hulp
Niobe (13) was ook alleen. Haar vader is overleden, haar moeder werkte vijf dagen per week buitenshuis, als vrachtwagenchauffeur en in de thuiszorg.

Door de corona-uitbraak had ze het extra druk, vertelt ze: ,,Veel zorgmedewerkers vielen uit, en ook chauffeurs werden ziek. Ik werd steeds gevraagd om in te vallen.

Als ik na dertien of veertien uur werken thuiskwam, had ik geen puf meer om juf te spelen. Dan was het koken, eten en naar bed, want om vier uur ging de wekker.’’

”Als ik na dertien of veertien uur werken thuis kwam, had ik geen puf meer om juf te spelen”
– Moeder van Niobe

Het onderwijs op afstand was voor Niobe een hel. ,,Ik ben niet opgegroeid met computers. Ik heb altijd gewoon buiten gespeeld.

We hadden thuis wel een laptop, maar die bleek niet goed geïnstalleerd.’’ Haar moeder rekende erop dat Niobe op de middelbare school wel met een computer zou leren omgaan, net als haar twee volwassen kinderen.

,,Maar toen kwam corona. Ineens moest ze bij de ene docent iets inleveren via Teams, bij de andere Zoom gebruiken, het was één grote chaos.

Niobe moest alles zelf uitvogelen. Ik kon haar niet helpen.’’ In haar omgeving kon ze ook niet echt aankloppen voor hulp.

,,Niobes oma woont aan de andere kant van het land. Mijn vriendinnen hadden zelf moeite genoeg om hun gezinnen draaiende te houden met werk en thuisonderwijs.’’

Wel chocolademelk, geen les
De school zag Niobes worsteling. Ze kon gebruikmaken van de noodopvang. Daar bleek Niobe de enige leerling.

Ze kreeg bekertjes chocolademelk van een lieve conciërge, maar geen les. In haar eentje zat de brugklasser op de gang achter haar laptop.

,,Ik moest in m’n eentje naar school fietsen, een uur heen en een uur terug. Ik miste mijn vrienden ontzettend. Ik voelde me zo eenzaam.’’

Lees ook  Josje (ex-K3) is het helemaal zat: “Ga zoveel feesten als je wilt”

Dat ging twee weken zo. Daarna zat Niobe weer alleen thuis. Vijf minuten voor de les begon, kwam ze uit bed. In pyjama kroop ze achter de laptop.

,,Ik kon me totaal niet op de lessen concentreren. Ik zat een beetje op TikTok te kijken. Na de lessen had ik ook geen puf om iets te doen. Dan ging ik op de bank liggen, of op bed, tot m’n moeder thuiskwam.’’

Krassen
Niobes moeder zag haar dochter afglijden. Haar cijfers kelderden. ,,Ze viel af en werd steeds stiller, raakte helemaal in zichzelf gekeerd.

Ze kwam niet meer buiten, sliep slecht en at niet meer. Ik probeerde met haar te praten, maar drong amper tot haar door. Ze was maar aan het malen, maar kropte alles op. Ze wilde mij niet extra belasten.’’

”Ik werd steeds harder van binnen. Mijn hart leek wel een steen”
– Niobe (13)

,,Ik werd steeds harder van binnen”, blikt Niobe terug. ,,Mijn hart leek wel een steen.’’ Om íets te voelen, begon ze zichzelf te krassen.

Haar moeder spoorde haar aan om liedjes te schrijven om haar gevoel te uiten, want vroeger schreef Niobe graag verhaaltjes.

,,Het werden hele donkere, depressieve liedjes. In haar kamer kwam ik een briefje tegen met de tekst ‘The lines on my arm, they are not a cry for attention, they tell the story of my life’.

Ik heb gejankt, geschreeuwd en nog meer gejankt. Later hoorde ik dat Niobe op een viaduct heeft gestaan. Op het punt om te springen.’’

Hakken over de sloot
Haar moeder stopte met werken in de zorg, zodat ze meer bij haar dochter kon zijn. Maar nog steeds maakte ze lange dagen op de vrachtwagen.

Vanaf het moment dat ze weer naar school mocht, krabbelde Niobe op. Wel kreeg ze last van paniekaanvallen.

Tijdens een gymles begon ze te hyperventileren. In de kleedkamer viel ze flauw. De angst die Niobe in de maanden ervoor had opgekropt, kwam eruit nu ze weer in rustiger vaarwater verkeerde, zei de huisarts.

Hij stuurde haar naar een fysiotherapeut die haar met ademhalingsoefeningen leerde om opkomende paniekaanvallen onder controle te brengen.

Na een aantal weken keihard werken ging de gymnasiaste, die een paar maanden eerder nog een 8 gemiddeld stond, met de hakken over de sloot over.

De hele zomervakantie moest ze bijles volgen. Maar na de zomer ging de school weer gewoon open, stapje voor stapje kreeg Niobe haar normale leven terug.

Alle grip verloren
Voor pubers met vijf diploma’s nietsdoen, met ouders die thuiswer­ken en een goedgevul­de koelkast, is de schoolslui­ting een paradijs: lekker de hele dag Netflixen en gamen. Maar voor een gevoelig meisje als Niobe niet

Docent van Niobe
Tot dus de nieuwe lockdown werd aangekondigd. De docent die Niobe opving toen ze instortte, ziet meer leerlingen ernstig worstelen.

,,Ook een ander meisje uit de klas, dat het thuis erg moeilijk heeft, reageerde innig verdrietig. Er zijn leerlingen die volkomen relaxed zijn onder de schoolsluiting.

Lees ook  Baby'tje wordt via keizersnede geboren - als moeder gezicht van dochtertje ziet, begrijpt ze dat er iets mis is

Voor pubers met vijf diploma’s nietsdoen, met ouders die thuiswerken en een goedgevulde koelkast, is dit een paradijs: lekker de hele dag Netflixen en gamen.

Maar een gevoelig meisje als Niobe, dat sterk van slag raakt door onverwachte situaties en opleeft op school, verliest op zo’n moment alle grip op haar leven.

En wat is haar vooruitzicht? Ze hoort dat het virus muteert en het vaccineren niet opschiet. Niemand weet wanneer de school weer open mag. Ze heeft helemaal niets om zich aan vast te klampen.’’

Voedselbank
Toen ze thuiskwam vloog Niobe haar moeder huilend om de nek. ,,Meisje, nu blijf ik bij je. Ik laat je niet meer alleen”, zei haar moeder.

Ze belde haar werkgevers dat ze haar na de kerstvakantie niet meer konden inroosteren. ,,Gelukkig ben ik zzp’er.’’

Ze leeft nu van een uitkering en de Voedselbank. ,,Ik kan goed budgetteren. Maar de energierekening loopt wel hard op.’’

”Op de middelbare school wordt je karakter gevord, voor de rest van je leven. Wanneer mogen de scholen eindelijk weer open?”
– Moeder van Niobe

Ze is begonnen aan een cursus Latijn, om haar dochter met haar huiswerk te kunnen helpen. Ze sleurt Niobe elke dag maar naar buiten, en achter de laptop vandaan om samen te eten. ,,Als ik haar niet afrem, zit ze ’s avonds om 22.30 uur nog achter dat scherm.’’

Ze maakt zich grote zorgen. Niet alleen over haar Niobe. ,,Ik hoor ook de verhalen van een vriendinnetje van Niobe dat nu thuis tussen constant ruziënde ouders zit.

Op de middelbare school wordt je karakter gevormd, voor de rest van je leven. Wanneer mogen de scholen eindelijk weer open?’’

Dat is wat Niobe het allerliefste wil. ,,Gewoon, naar school. Fysiek les krijgen, samen heen en weer fietsen, mijn vrienden weer zien.’’

Stress en burn-out
Deze website meldde zaterdag dat jongeren massaal dreigen uit te vallen door psychische problemen.

Meer dan 80 procent zit tegen een burn-out aan, volgens onderzoek van het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-Out (NCPSB), een bedrijf dat organisaties helpt voorkomen dat hun medewerkers uitvallen door stress.

Ook uit andere onderzoeken blijkt dat een deel van de jongeren meer stress ervaart door corona. De Kindertelefoon krijgt meer vragen van kinderen die worstelen met mentale problemen en het aantal crisismeldingen (zoals een ernstige depressie of acute eetstoornis) bij jeugd ggz-instellingen is volgens GGZ Nederland met enkele tientallen procenten gestegen.

De conclusie dat 80 procent van de jongeren tegen een burn-out aanzit wordt echter betwist, omdat het bedrijf daar zelf commercieel baat bij kan hebben en de onderzoeksmethode onvoldoende duidelijk is.

NCPSB organiseert daarom vandaag om 16.00 uur een webinar waarin gelegenheid is om vragen te stellen over het onderzoek.

Een opname en een verantwoording van het onderzoek worden daarna voor iedereen beschikbaar gemaakt op de site www.ncpsb.nl.

Na 70 jaar samen houdt dit stel met corona nog één keer elkaars hand vast

Man slaat met hamer op kop van kat: Het internet gaat los!