in

Bierreclame verboden wegens het belachelijk maken van roodharigen en oproep om “te stoppen om het gen te verspreiden.”

Een reclamespot voor een Australisch bier zorgde online voor heel wat woede nadat kijkers het beschuldigden van discriminatie jegens roodharigen. Carlton & United Brewries lanceerden de “Unexpected Ginger” campagne in februari om de lancering van hun nieuwe Rusty Yak Ginger Ale te promoten. De advertentie werd echter slecht onthaald en ondertussen van het scherm geband.

In de advertentie horen we hoe de verteller zegt dat het “verrassende” gen voor rood haar “ook in bier vloeit, net zoals het in menselijk DNA stroomt.” De stem roept consumenten op om “te stoppen met de verspreiding van het gen” door op zoek te gaan naar de sixpack flesjes gemarkeerd met speciale “gember gen” labels.

Lees ook  Kersverse moeder ziet dokters in verloskamer naar adem happen. Dan ziet ze haar baby’s en beseft wat er gebeurd was.

Het idee was dat zij die de limited edition flesjes vonden een beloning van 500 dollar zouden krijgen.

De brouwerij werd echter overladen met klachten omdat ze de term “gember gen” op een discriminatoire toon gebruikten. Ouders vonden dat de reclame aanzette tot pestgedrag tegenover hun roodharige kinderen.

Hoewel de brouwerij liet weten dat ze nooit de bedoeling hadden om te discrimineren, oordeelde de reclame-autoriteit dat de campagne “wellicht kan leiden tot het belachelijke maken van mensen met rode haren.”

Lees ook  Italiaanse burgemeester: ’Nederland maakt fout door niet in totale lockdown te gaan’

Wat vind jij hiervan?

Een jonge man zegt een veteraan dat hij “dankbaar is voor hem” en betaalt al zijn boodschappen in de supermarkt.

Penislengte van mannen wereldwijd gerangschikt … en netjes weergegeven in een overzichtelijke wereldkaart.