in

Automobilist hoeft geen bon te vrezen

De verlaging van de snelheid op een aantal rijkswegen rond de Veluwe en het voorlopig afblazen van overdag 130 rijden op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen stuit op onbegrip. Een klein lichtpuntje: automobilisten hoeven niet te vrezen voor een bonnenregen.

Het terugdraaien van de snelheidsverhoging is een rechtstreeks gevolg van de uitspraak van de Raad van State waarin zij, op aandringen van milieuactivisten, het stikstofbeleid naar de prullenmand verwees. In feite moeten automobilisten rond de Veluwe straks langzamer rijden vanwege een afgekeurde procedure bij de introductie van de maximumsnelheid van 130 km per uur.

Beperkingen op A1
De beperkingen gaan gelden op de A1 tussen Barneveld en knooppunt Beekbergen (33 km), de A28 tussen Strand Nulde en Strand Horst (5 km), de A28 tussen Strand Horst en knooppunt Hattemerbroek (39 km) en de A50 tussen knooppunt Beekbergen en Epe (17 km). De jarenlange wens om overdag 130 te rijden op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen is voorlopig ook van de baan.

Het verlagen van de maximumsnelheid op de vier trajecten kost ruim een ton, laat het ministerie van Infrastructuur desgevraagd weten. Vooral het vervangen van de verkeersborden kost een flinke duit.

’Verwarrend’
De ANWB vindt de maatregel verwarrend voor de automobilist. „Uiteindelijk zijn die hier de dupe van”, zegt woordvoerder Ad Vonk. „We willen juist af van de onduidelijkheid rondom de maximumsnelheden op de weg en dit is voor ons dan ook een stap in de verkeerde richting.”

Lees ook  Baby gehandicapt na aanrijding dronken Bulgaar, krijgt rijbewijs direct terug en is spoorloos

“Wij zullen niet direct gaan handhaven op de wegen waar de snelheid omlaag gaat”
Voor een flitsparade op de nieuwe ’langzame’ trajecten hoeven automobilisten niet te vrezen. „We controleren op plekken waar de veiligheid in gevaar is, en dat hoeft niet perse op de desbetreffende trajecten te zijn”, laat de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie weten.

„Wij zullen niet direct gaan handhaven op de wegen waar de snelheid omlaag gaat. Natuurlijk zou het kunnen dat we eens een steekproef doen, maar dat doen we natuurlijk vaker.”

Stikstofdossier
Regeringspartijen VVD en CDA zijn niet blij, maar lijken zich wel neer te leggen bij het besluit van de minister. „Op de snelweg wil je lekker doorrijden, dus overal waar de veiligheid het toestaat willen we 130 als limiet”, merkt Kamerlid Remco Dijkstra op. „Dat dat nu op sommige plekken niet kan laat zien hoe groot de ellende is waar we in beland zijn met het stikstofdossier. Woningbouwprojecten liggen stil terwijl mensen juist op huizen zitten te wachten, de landbouw loopt risico en nu is de automobilist de dupe.”

Lees ook  Michael van der Plas de Ex van Barbie slaat manager neer

“Dat dat nu op sommige plekken niet kan laat zien hoe groot de ellende is waar we in beland zijn met het stikstofdossier”.

De liberaal wil dat het kabinet met korte termijnoplossingen komt „om te zorgen dat Nederland niet verder op slot gaat.” CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma zit er vergelijkbaar in: „Helaas alweer een voorbeeld dat laat zien hoe groot de invloed van de stikstof-uitspraak is. Het lijkt alsof alles op rood is gegaan. Oplossingen zijn hard nodig, zodat de seinen weer op groen gaan voor verkeersprojecten, maar ook voor de woningbouw en onze boeren.”

’Gegijzeld door natuurclubjes’
De PVV, grootste oppositiepartij, reageert woedend op de verlaging van de snelheid en het voorlopig afblazen van het jarenoude plan voor de A2. „Triest dat deze minister een pas op de plaats maakt met het verhogen van de snelheid”, reageert Kamerlid Roy van Aalst. „Ze laat zich opnieuw gijzelen door de natuurclubjes en laat de automobilist weer in de kou staan. Voor verbetering van de doorstroming moet de snelheid niet omhoog en niet omlaag.”

Nieuwe beelden wolvenwelpen opgedoken: wolfjes snuffelen rond op de Veluwse heide

Man en vrouw zwaar mishandeld door groep jongeren: ‘Ik dacht: die wordt niet meer wakker’