in

Advocate verliest 94.000 euro nadat zij stagiaire bankpas en pincode gaf, bank betaalt niks terug

Een Tilburgse advocate heeft 94.000 euro van een bankrekening zien verdwijnen nadat zij een stagiaire al haar bankgegevens had gegeven.

De advocate eist daarop een deel terug van de Rabobank. Die hoeft niet te betalen omdat de vrouw zelf ‘grof nalatig’ is geweest, staat in het vonnis.

De advocate heeft in elk geval een deel van haar pensioengeld eind 2016 op de Rabobankrekening staan als ze dat in één dag ziet verdampen.

Zij heeft in die tijd haar pincode, betaalpas én random reader of Raboscanner aan de stagiaire van haar kantoor gegeven, zodat deze een overzicht van de transacties op de rekening kan printen.

Nadat de stagiaire klaar is, geeft die de pas terug. De betaalpas wordt vervolgens ergens rond 19 januari 2017 gestolen.

De advocate ontdekt op 25 januari van dat jaar dat die morgen 94.000 euro is verdwenen van haar rekening en is doorgesluisd naar de rekening van een geldezel.

Dat is een rekening van iemand die accepteert dat er grote bedragen op gestort worden, waarna dat geld snel weer wordt opgenomen.

Lees ook  Samantha de Jong ‘ Barbie’ laat van zich horen na ernstig drama

Vaak hebben criminelen daar bijvoorbeeld jongeren met een licht verstandelijke beperking of tieners in geldnood voor geronseld, die een beloning wordt beloofd.

25.000 euro naar Holland Casino
Als de vrouw ontdekt dat het geld weg is, belt ze om 19:17 uur met de Rabobank om de fraude te melden.

De Rabobank waarschuwt de ING-bank echter die avond niet, terwijl daar wel de rekening van de geldezel loopt.

Op het moment dat vrouw de Rabobank belt, staat er nog altijd 45.000 euro op de ING-rekening. Dat geld verdwijnt die avond en de volgende dag ook van de rekening.

Zo wordt 25.000 euro bij Holland Casino opgenomen, 10.000 euro gepind op een ING-kantoor en 8650 euro besteed aan een Rolex en een iPhone. 1500 euro was bedoeld voor de geldezel.

De advocate neemt het de Rabobank kwalijk dat de melding niet is doorgezet naar de ING, en eist bij de rechter de 45.000 euro terug die op het moment van het telefoontje nog op de rekening stond.

Lees ook  Kabinet geeft winkels en buitensporters iets meer ruimte

De rechter oordeelt echter ook dat de advocate ‘zeer onzorgvuldig’ heeft gehandeld door al haar bankgegevens af te staan aan een stagiaire voor werkzaamheden die niet bij de bedrijfsvoering horen.

Daarnaast heeft de vrouw ook in het telefoongesprek met de Rabobank niet alles verteld, stelt de rechter.

Zo vertelt de vrouw wel dat de pinpas kwijt is en dat er nog iemand is die de code kent. Maar ze vertelt niet dat zij de code aan een stagiaire heeft gegeven die een dag eerder nog alleen op kantoor is.

Volgens de rechter had dat wel kunnen helpen zodat de bank ‘adequaat kan handelen en verdere schade door de diefstal kon voorkomen.’

Al met al vallen de verwijten aan de bank ‘in het niet bij de nalatigheid van de advocate toen zij haar pas en pincode afgaf’, stelt de rechter. De vrouw moet nu ook opdraaien voor de proceskosten.

Vrouw overleden in rij voor coronatest Rotterdam Ahoy: testlocatie urenlang dicht

Badr Hari stapt weer de ring in: ‘Ik wil wraak’