in

9 gewoontes waar je nu mee moet beginnen als je dementie en Alzheimer wilt voorkomen voordat het te laat is

Iedereen die een familielid heeft met welke vorm van dementie dan ook, is zich volledig bewust van de invloed die het heeft op de algemene stemming.

Het meest voorkomende type dementie is de ziekte van Alzheimer, en helaas is er geen remedie voor.

Wist je echter dat driemaal per week trainen de kans op dementie met wel 70 procent kan verminderen?

Volgens Alzheimer Nederland zijn er miljoenen mensen met Alzheimer.

Terwijl sommige medicijnen symptomen kunnen helpen verminderen, is er nog geen remedie te vinden.

Hier zijn 9 gewoontes die vermeden moeten worden om je hersenen tegen dementie te beschermen:

1. Stop met roken

Roken beschadigt vele delen van het lichaam, inclusief de hersenen. Onderzoek heeft aangetoond dat rokers een 45 procent hoger risico lopen om de ziekte van Alzheimer te krijgen in vergelijking met niet-rokers.

Nog een reden om die sigaret uit te doen!

2. Verhoog je vitamine B12-inname

Vitamine B kan beschermen tegen dementie. Volgens een studie uitgevoerd door onderzoekers van een gerenommeerde medische instelling in Finland, zou een hoog vitamine B12-gehalte het risico op Alzheimer bij ouderen kunnen verminderen.

Over het algemeen hebben veel oudere mensen last van een B12-tekort zoals het nu is, dus het is nog belangrijker om te overwegen de inname te verhogen. Goede bronnen van vitamine B12 zijn eieren, vlees, vis en alle zeevruchten.

3. Wees actiever

Probeer regelmatig te bewegen – laat je hart pompen, het stimuleert het bloed door je hele lichaam. Om chronische aandoeningen te voorkomen, is het het beste om elke dag minstens een half uur te bewegen.

LEES OOK!
6 tekenen van een beroerte die mensen vaak negeren

Het is ook raadzaam om je bloeddruk in de gaten te houden. Als je van middelbare leeftijd bent met een hoog cholesterolgehalte, loop je volgens een van de onderzoekers van de Finse instelling een hoger risico op dementie.

4. Verhoog je inname van vitamine D

Er is een sterk verband tussen vitamine D-tekort en Alzheimer / dementie.

Een belangrijk Amerikaans onderzoek van 2014 toonde aan dat ernstige vitamine D-deficiëntie het risico op Alzheimer met ongeveer 125 procent deed toenemen. “Ik denk dat vitamine D een belangrijk onderdeel van het Alzheimer-probleem kan zijn”, vertelde onderzoekster Miia Kivipelto aan de in Zweden gevestigde SVT.

Dus probeer zoveel mogelijk in de zon te zijn voor de donkere wintermaanden, denk misschien ook aan sommige vitamine D-supplementen.

5. Drink koffie

Ben je een koffiedrinker? Geweldig – omdat het je hersenen heel goed zou kunnen beschermen.

Koffie is een sterke antioxidant met een grote hoeveelheid magnesium. Dit betekent dat het het risico op de ziekte van Alzheimer met 50 procent kan verminderen. Een onderzoek uit Italië in 2015 beweert dat het precies een kopje van de dag is, dus a cup a day keeps Alzheimer’s away!

6. Bescherm je hoofd

Er is een verband tussen je hoofd stoten en dementie. Een onderzoek in de VS stelt dat een traumatisch hersenletsel het risico op de ziekte van Alzheimer kan vergroten.

Zorg er daarom altijd voor dat je een helm hebt tijdens het fietsen, paardrijden, schaatsen of skiën hebt.

LEES OOK!
6 tekenen van een beroerte die mensen vaak negeren

7. Minimaliseer alcoholconsumptie

Te veel alcohol drinken verhoogt het risico op dementie.

Hoewel er onderzoeken zijn die wijzen dat een glas wijn de ziekte van Alzheimer voorkomt, zou een hoog alcoholgebruik het tegenovergestelde effect hebben.

8. Hersenoefeningen zijn geweldig

De geest moet als een spier worden behandeld; het moet in vorm worden gehouden door middel van ‘oefeningen’.

Daarom is het belangrijk om dit te proberen en de activiteiten van kruiswoordpuzzels te stimuleren. Wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen. Dat komt omdat wanneer je iets nieuws probeert te leren, het brein extra inspanning doet die in ruil daarvoor de functies verbetert.

Cognitie verhoogt de hersenactiviteit, die vervolgens het geheugen stimuleert.

9. Zorg ervoor dat je ontspant en rust!

In de afgelopen tijd hebben onderzoekers een steeds duidelijker verband tussen stress en dementie gezien. Stress is echter iets dat heel anders wordt gemeten van persoon tot persoon. Dit maakt het moeilijk om precies te weten hoe het de ontwikkeling van Alzheimer beïnvloedt.

Wat we wel weten, is dat slaap heel belangrijk is voor de hersenen. Gebrek aan slaap kan leiden tot dementie volgens een Zweeds onderzoek.

Samen kunnen we helpen kennis te verspreiden en een geliefde hopelijk te overtuigen hun gewoonten ten goede te veranderen.

Help ons alsjeblieft om dit artikel op Facebook te delen!

De inhoud van de informatie op deze website is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Raadpleeg te allen tijde bij klachten je arts.

Vader heeft vreemd ‘recept’ voor slaapgebrek dochter, nu bestellen 1000’en ouders het ook

Buurvrouw hoort plotseling huilen bij een verlaten huis- dan ontdekt ze een uitgemergelde hond